20110314

Jerantut halaman ku....

ok hari ni entry aku pasal my hometown...
aku bukanlah anak jati jerantut,
tapi aku dibesarkan kat sana..
k ni ada cerita sikit macam ne jerantut tu boleh dapat nama..
Berdasarkan cerita orang tua-tua bahawa asal usul perkataan "Jerantut" adalah berasal dari perkataan "Jeram" dan "Tut" yang diambil daripada nama orang "Awang Tut" yang sering mengail di kawasan jeram di tengah-tengah Sungai Pahang. Sebelum timbulnya perkataan "Jerantut" Pekan ini dipanggil "Simpang Empat" iaitu satu tempat dimana Jalan Keretapi dari Gemas ke Kota Baharu bersilang dengan jalanraya dari Kuala Lipis ke Kuantan. Mulai tahun 1914 nama "Simpang 4" ditukar kepada "Jerantut".

ok ini lagu khas untuk orang2 jerantut...

p/s:esok nak g jalan2 kat changlun..
jom2 siapa nak ikut....

1 comment:

  1. saya bukan org jerantut..boleh tak saya dengar lagu...hehe

    ReplyDelete